Wednesday, December 12, 2007

Blog - Använda inom företaget

Många företag och organisationer står idag inför ett antal utmaningar kring hantering och överföring av information och kunskap.

I en föränderlig värld, där en stor del av besluten fattas på medarbetarnivå, blir visioner och kultur viktiga styrinstrument för ledningen.

Detta kräver, till skillnade mot tradionell enkelriktad ledningsinformation, en engagerande
kommunikationsform, där medarbetare erbjuds möjlighet att på lika villkor bidra med tankar och idéer.

Med hjälp av ett bloggverktyg kan man enkelt åstadkomma detta. Dessutom kan medarbetare med unik kompetens utan svårighet sprida information och kunskap inom företaget.

Blogg-konceptet är en del av det som kommit att kallas Web 2.0, som bygger tanken att om
användarna själva bidrar med information, kunskap och struktur, blir resultatet mer produktivt än vid ett traditionellt, centralstyrt arbetssätt.

Ett bloggverktyg medför;

- Ett större engagemang
- Att nyckelpersoner synliggörs
- Större spridning och tillgänglighet
- Minskat behov av e-post

Engagemanget ökar när användarna själva kan påverka informationen, nyckelpersoner får chansen att sprida sin kunskap på ett enkelt och informellt sätt. Information som tidigare skickats via e-post, och som dubbellagrats i enskilda medarbetares mailboxar, blir
tillgängliga för alla, samtidigt som mailen kan användas för det den är till för – personliga meddelanden.

No comments: