Monday, October 29, 2007

Telemarketing

Inom försäljning försöker jag finna missnöje som jag kan utveckla till ett specifikt behov, gärna i form av pengar. Det tillsammans med att påverka mina kunders beslutskriterier för att stärka det jag har att sälja, anser jag vara viktiga aktiviteter för att lyckas med säljmålen.

Därmed inte sagt att övergripande målet, bidra till mina kunders framgång, är överordnat allt övrigt.

Missnöjet anser jag kan med fördel finnas överallt inom organisationer och företag, och är inte förbehållet ledningen. I vissa sammanhang finner jag att den interna kommunikationen fungerar, varför ledningen inte är medveten om problemen inom organisationen.

Ovanstående bör innebära att telemarketing aktiviteter bör adressera medarbetare och ledning inom organisationer Tyvärr är detta inte alltid fallet.

Vid senaste telemarketing aktiviteten noterade jag att flera av kontaktpersonerna inom organisationerna består av ledningen av verksamheten. Man kan naturligtvis hävda att om ledningen är medveten om problemen är behovet identifierat, och har därmed högre chans till åtgärd.

Jag är dock inte så säker att detta är rätt väg, speciellt när det gäller Sveriges ofta demokratiska arbetsplatser.

2 comments:

Niklas said...

Men om Ledning och organisation ser på "problemet" från olika håll, tex. macrovy o microvy med olika målsättningar....de kan ge helt olika typer av behov.......hur hanterar du detta då?

En säljares tankar said...

ja, det är min poäng att ledningen och medarbetarna måste hanteras