Monday, November 12, 2012

Prospektera - Internettjänster

Min erfarenhet varför kunderna börjar kika på ny lösning är någon obehaglig överraskning inträffar. Inom IT-världen är en vanlig anledning att programvaran slutar att utvecklas och supporteras eller att även projekt nummer två går över styr, eller helt sonika att det inte gick att göra vad man hade föresatt sig.

Men inte alltför sällan börjar man kika på alternativ lösning när man får ny ansvarig. Den nya ansvarige har inte samma emotionella uppfattning om befintlig lösning, ej heller någon historia varför nuvarande lösning handlades in. De kan vara att nya ansvarig har ett fokus på kostnaderna, "vi måste göra något åt förvaltningskostnaderna", som tidigare ansvarig inte hade sitt fokus på.

Ofta erhålls dessa leads genom kontakter, men i dagsläget finns även möjlighet att se på t ex Linkedin när någon byter arbetsplats.

Så varför inte ta för vana att alltid koppla dig samman på t ex Linkedin med de du har gjort affärer med, då har du möjlighet att se när de byter arbetsgivare. Och du vet ju vad som är viktigt för personen, om det nu är förvaltningskostnaderna eller något annat.

No comments: