Monday, November 12, 2007

Från efterfrågeöverskott till utbudsöverskott

Sverige har i princip under hela efterkrigstiden haft efterfrågeöverskott, vilket har ur ett verksamhetsperspektiv inneburit fokus på verksamhetsutveckling, d v s effektivisera.

Detta har, inte minst ur ett IT-perspektiv, inneburit efterfrågan på lösningar som automatiserar manuella rutiner, exempelvis dokument- och arkiveringslösningar ofta i kombination med arbetsflöden.

I och med att vi nu går mot ett klimat där utbudsöverskott gäller, kommer efterfrågan successivt gå över till lösningar som hjälper företagen att utveckla affärerna. Det vi ser i dagsläget är lösningar där kunderna och partner involveras i affärsutvecklingen, där ett exempel är Agria försäkringar.

Vidare innebär dagens lösningar möjlighet till "individuell" kommunikation istället för masskommunikation, där Google sponsrade länkar är ett utmärkt exempel.

Men även interna lösningar för att utveckla organisationer, jag tänker då framförallt på de lösningar vi har inom vår enhet med Wiki´s, blog och forum. Där vi användar Wiki´s för att lagra texter som har arbetats fram i forum.

Men vad ställer detta för krav på säljaren? Sannolikt än mer kunskap om kundens marknad, d v s våra kunders kunder. Men även förståelse för vad som företagen anser är unikt för just dem. Men även att vi är lyhörda för nya lösningar på marknaden, vad de kan betyda för våra kunder m m.

Helt klart är att det ska bli mycket intressant att se hur branschen ser ut om låt säga 5 år.

No comments: