Monday, November 26, 2007

Reducera konflikter

Konflikter inom företag innebär ofta minskad effektivitet, kreativitet m m.

Ofta beror konflikter på bristande kommunikation inom företaget. Hur många gångar har inte medarbetarna blivit utsatta för att ledningen presenterar en ny organisation, utan förklaring till varför förändringen genomförs?

Min erfarenhet är att de flesta medarbetare ogillar förändringar, speciellt organisationsförändringar, då dessa ofta innebär minskad trygghet för de berörda.

En annan trolig effekt är att medarbetarna fortsätter att arbeta som förut, och endast ser förändringen något som finns papper.

Här är en del av lösningen öppenhet, genom att förklara problem med nuvarande organisation, vad man vill uppnå med den nya organisationen, vilka problem man ser med den nya organisationen, vad den påverkar arbetssättet etc.

Här ser jag Blog som ett utmärkt kommunikationsverktyg, Blog innebär att medarbetarna får ställa kommentarer som ledningen i sin tur kan kommentera vid nästa tillfälle.

Oavsett verktyg; Jag är övertygad om att öppenhet är en viktig nyckel för att nå lösning!

No comments: